Sportowy Mistrz - czyli Francuzi ruszają na wyścigowe i rajdowe trasy!

W początkowym okresie działania André Gustave Citroën był przeciwny promowaniu swojej marki samochodowej poprzez sport, wierzył bowiem święcie w inne formy oddziaływania na świadomość - wśród nich była np. wielka świetlna reklama na wieży Eiffla, rozstawianie emaliowanych tablic informacyjnych na drogach Francji, produkcja małych samochodzików dla dzieci czy wielkie wyprawy naukowe w poprzek całych kontynentów. Z czasem jednak marka Citroën przekonała się, że motorsport może się opłacać...

POCZĄTKI

Zaczęło się w roku 1959 od niespodziewanego zwycięstwa modelu ID19, czyli nieco uproszczonego Citroena DS, w sławnym Rajdzie Monte Carlo, z załogą Coltelloni-Alexandre-Desrosiers. Rajdy wtedy były inne niż dziś, z długimi dojazdówkami wyczerpującymi załogi, sporą dawką jazdy na regularność i nielicznymi szybkimi próbami sportowymi. Wygodny Citroën świetnie się spisał, więc fabryka postanowiła ostrożnie zaangażować się w sport samochodowy. Skoro raz się udało, może uda się znowu? W 1963 roku francuzi organizują więc profesjonalny dział sportu, którym na początku kieruje René Cotton. Praca przynosi efekty, Citroen DS w rękach Pauliego Toivonena wygrywa w 1965 roku Rajd Monte Carlo, jedno z najważniejszych wydarzeń sportów motorowych na świecie.


EGZOTYCZNE PRZYGODY

W 1970 roku Citroën organizuje imprezę z pogranicza sportów motorowych i ekspedycji krajoznawczych: podczas Rajdu Persepolis, 1300 młodych ludzi w Citroenach 2CV, Dyane albo Mehari pokonuje 13800 kilometrów z paryskiego przedmieścia aż do południowego Iranu. Inny model marki - Citroën SM, sportowe, luksusowe coupé napędzane 3-litrowym silnikiem Maserati (marka Maserati należała wtedy do Citroena) choć nie wydaje się odpowiednim kandydatem do startów w rajdach na kamienistych bezdrożach, właśnie tam potrafi udowodnić swoją szybkość i wytrzymałość.


Startując w 1971 roku po raz pierwszy w morderczym Rajdzie Maroka to właśnie SM zwycięża w sportowym współzawodnictwie. Następca modelu DS, aerodynamiczny, awangardowy Citroen CX też sprawdzał się w ekstremalnych warunkach, na przykład zajmując w 1976 roku aż pięć pierwszych miejsc w Rajdzie Senegalu (Tour Automobile du Senegal).

NOWE MODELE

W 1988 przychodzą pierwsze zwycięstwa na torach wyścigowych. Na bazie produkowanego od 1987 roku modelu AX (który najpierw wystartował w Rajdzie Monte Carlo i Rajdzie Maroka) powstają cztery egzemplarze samochodu AX Sport Turbo. Kierowcy małych bestii stają na podium siedmiokrotnie w 10 wyścigach w ramach francuskiego cyklu mistrzostw wyścigowych samochodów turystycznych "Superproduction". Jednocześnie trwają prace nad budową samochodów wyczynowych, mających startować w nowej, zyskującej popularność dyscyplinie: długodystansowych rajdach-maratonach terenowych.


PASMO ZWYCIĘSTW

Seria zwycięstw zaczyna się w 1991 od Citroëna Rally Raid, na którym Ari Vatanen wygrywa ekstremalnie trudny rajd Paryż-Trypolis-Dakar, pokonując w sumie 9186 kilometrów. Potem, w 1992 roku, dokładnie 60 lat po Croisière Jaune, Citroën ZX Rallye Raid Pierre'a Lartigue i Michela Perin dojeżdża na metę pierwszego rajdu na trasie Paryż-Moskwa-Pekin, przejeżdżając aż 16 000 km. Między 1991 i 1997 rokiem samochód ZX Rallye Raid zdobył mistrzostwo świata w rajdach-maratonach aż pięciokrotnie.


EPOKA LOEBA

Młoda nadzieja rajdowego zespołu Citroëna, były gimnastyk Sebastien Loeb, wygrywa w Citroënie Xsara Kit car rajdowe mistrzostwa Francji, jednocześnie zaliczając z pilotem Danielem Eleną tytuł rajdowych mistrzów świata juniorów (JWRC) w samochodzie Citroën Saxo Super 1600. Potem jest już tylko lepiej. W 2002 roku Loeb i Elena po raz pierwszy wygrywają w klasyfikacji generalnej rajd WRC na asfalcie - Rajd Niemiec.


W 2003 natomiast Citroën jako producent zostaje rajdowym samochodowym mistrzem świata, stanąwszy na podium 13 razy, a Sebastien Loeb w klasyfikacji kierowców WRC zajmuje na koniec sezonu drugie miejsce. Rok później Citroën znów wygrywa klasyfikację producentów, deklasując konkurencję jeszcze przed końcem sezonu. Loeb po raz pierwszy zdobywa upragnione trofeum mistrza świata kierowców. Po raz pierwszy, ale nie ostatni - bo w 2012 roku Francuzi zostają rajdowymi mistrzami wiata po raz dziewiąty, przy czym Citroën po raz ósmy zdobywa puchar rajdowego mistrza świata producentów. To wynik bez precedensu w samochodowym świecie!

NA TORZE

Brak konkurentów w rajdach WRC i zmieniająca się koniunktura, w tym wzrastająca popularność mistrzostw świata wyścigowych samochodów turystycznych (WTCC) skłania Citroëna do zmiany kierunku rozwoju działu sportu - powstaje nowy samochód wyścigowy. W 2014 Citroën C-Elysee zdobywa dla Citroëna tytuł wyścigowego mistrza świata WTCC w klasyfikacji producentów, zaś Jose Maria Lopez zostaje mistrzem świata WTCC w klasyfikacji kierowców. Jest tym samym pierwszym Argentyńczykiem od Juana Manuela Fangio w 1957 roku, który został wyścigowym mistrzem świata w jakiejkolwiek kategorii. W następnym roku fabryczny zespół Citroëna powtarza sukces, zdobywając tytuł mistrzowski, czyniąc potem jeszcze raz to samo w roku 2016.


ZNÓW RAJDY

W ostatnich latach zespół Citroena znów działa w rajdach samochodowych z nowym modelem C3 WRC. Od 2017 roku zmieniły się przepisy techniczne i rywalizacja stała się bardzo trudna. W takiej sytuacji zawsze następuje największy rozwój technologii, postęp stymulowany przez presję chęci zwycięstwa. W minionym sezonie 2017 rajdowe Citroëny C3 WRC wygrały dwa rajdy, bardzo ciężki Rajd Meksyku i szybki Rajd Katalonii.

Czekając na nowe, nieprzerwane pasma sukcesów trudno jest pominąć fakt, że Citroën pozostaje jedyną firmą samochodową na świecie, która ma na koncie tytuły mistrzowskie w wyścigach samochodów turystycznych WTCC, rajdowych samochodowych mistrzostwach świata WRC oraz w terenowych rajdach-maratonach.

Poleć tę relację znajomym
Udostępnij Tweetnij